پیام خود را بنویسید
دوره 19، شماره 96 - ( زمستان 1399 (اسفند) 1399 )                   جلد 19 شماره 96 صفحات 1636-1625 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shafizadeh M, khan armoei M, rafiei nia P. (2020). The relationship between depression and bullying: the mediating role of identity styles. Journal of Psychological Science. 19(96), 1625-1636.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-811-fa.html
شفیع زاده محمود، خان آرموئی مهسا، رفیعی نیا پروین. بررسی رابطه بین افسردگی و قلدری: نقش میانجی سبک های هویت مجله علوم روانشناختی 1399; 19 (96) :1636-1625

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-811-fa.html


دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه سمنان ، mahmoodshafizadeh@semnan.ac.ir
چکیده:   (1681 مشاهده)
زمینه: پژوهش­ های متعددی به بررسی رابطه دوطرفه بین افسردگی، قلدری و سبک ­های هویتی پرداخته ­اند؛ اما پژوهشی که به بررسی رابطه بین افسردگی و قلدری با نقش میانجی ­گری سبک هویت پرداخته باشد مغفول مانده است. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین افسردگی و قلدری با نقش میانجی­ گری سبک هویت در دانش­ آموزان دوره متوسطه دوم انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش ­آموزان پایه دهم و یازدهم شهرستان دامغان در سال تحصیلی 99-98 بود. 350 دانش ­آموز با روش نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش حاضر عبارتند از: پرﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﻓﺴﺮدﮔﯽ ﮐﻮدﮐﺎن ﻣﺎریﺎ ﮐﻮاس (1985)، پرسشنامه استاندارد قلدری ایلی ­نویز (2001) و پرسشنامه سبک ­های هویت برزونسکی (1989). تحلیل داده ­ها با استفاده از ماتریس همبستگی انجام شد. یافته­ ها: رابطه بین افسردگی با متغیرهای قلدری و قربانی معنادار و مثبت داشت و رابطه بین سبک‌های هویت اطلاعاتی، هنجاری و تعهد با قلدری و قربانی منفی و در مقابل رابطه بین سبک هویت اجتنابی با قلدری و قربانی مثبت بود (0/001 P<). همچنین مشخص شد افسردگی هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم با میانجی‌گری سبک‌های هویت، متغیرهای قلدری و قربانی را پیش‌بینی می‌کند. همچنین واسطه­ گری سبک هویتی را در رابطه بین افسردگی و قلدری تأیید می­ کند. نتیجه ­گیری: رابطه بین افسردگی و قلدری در دانش ­آموزان یک رابطه ساده نیست و این رابطه تا حدودی از طریق میانجی­ گری بعضی از عناصر مهم مانند سبک هویت شخص، تحت تأثیر قرار می ­گیرد.
واژه‌های کلیدی: افسردگی، قلدری، قربانی، سبک های هویت
متن کامل [PDF 837 kb]   (992 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/3/20 | پذیرش: 1399/4/9 | انتشار: 1399/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)