پیام خود را بنویسید
دوره 20، شماره 100 - ( تابستان1400(تیر)، 1400 )                   جلد 20 شماره 100 صفحات 579-596 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Valeh M, Shokri O, Asadzadeh H. Effectiveness of mental empowerment training program on increasing teachers’ psychological capital and job-related affective well-being. علوم روانشناختی. 2021; 20 (100) :579-596
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-843-fa.html
واله مونا، شکری امید، اسدزاده حسن. اثربخشی برنامه آموزشی توانمندسازی روانی بر افزایش سرمایه روانشناختی و بهزیستی عاطفی مرتبط با شغل معلمان. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1400; 20 (100) :579-596

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-843-fa.html


استادیار ،گروه روان شناسی بکاربسته، دانشگاه شهید بهشتی تهران، ایران (نویسنده مسئول)
چکیده:   (306 مشاهده)
زمینه: نتایج مطالعات اخیر بر روند فزآینده تمایل معلمان به کناره‌گیری زود هنگام از حرفه خود و یا توجه کمتر به حفظ سبک زندگی شغلی سالم اشاره دارد، این امر ضرورت توسعه مداخلات روانی - آموزشی با هدف تقویت سرمایه روانشناختی در معلمان را پررنگ می ­سازد. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزشی توانمندسازی روانی بر افزایش سرمایه روانشناختی و بهزیستی عاطفی مرتبط با شغل گروهی از معلمان زن انجام شد. روش: این پژوهش از نوع شبه‌آزمایشی با طرح پیش­آزمون - پس‌آزمون با گروه گواه غیرمعادل و دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان زن مقطع متوسطه اول و دومِ منطقه 4 آموزش و پرورش شهر تهران در نیمسال اول سال تحصیلی 99-98 بودند. از این میان،60 معلم زن در 2 گروه آزمایش (30 نفر) و گواه (30 نفر) که با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده بودند، قبل و بعد از آموزش به پرسشنامه سرمایه روانشناختی (لوتانز، آولیو، آوی و نورمن، 2007) و مقیاس بهزیستی عاطفی مرتبط با شغل (وتکاتویک، فاکس، اسپکتور وکیلووای، 2000) پاسخ دادند. بسته آموزش توانمندسازی روانی معلمان (بوام و همکاران، 2018) در 10 جلسه و هر جلسه 2 ساعت، به شیوه گروهی برای گروه آزمایش اجرا شد و برای تحلیل داده‌ها از روش آماری تحلیل واریانس مختلط ساده استفاده گردید.. یافته‌ها: نتایج نشان داد که در کوتاه‌مدت و بلندمدت، بسته آموزشی توانمندسازی روانی معلم در افزایش سرمایه روانشناختی، بُعد مثبت بهزیستی عاطفی مرتبط با شغل و در مقابل کاهش هیجانات منفی معلم، وجه منفی بهزیستی عاطفی مرتبط با شغل به طور تجربی، اثرگذار بود (0/001P<). نتیجه‌گیری: در مجموع، نتایج مطالعه حاضر نشان داد که تحقق دغدغه توانمندسازی روانی معلمان و تأمین پیشنیاز های لازم جهت تحول و بالندگی حرفه‌ای در آنها بر ارتقای سرمایه روانی معلمان، تقویت منابع مقابله‌ای و بهبود پرطاقتی روانی در آنها مبتنی است.
متن کامل [PDF 869 kb]   (102 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/4/10 | پذیرش: 1400/4/10 | انتشار: 1400/3/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb