Majidizanjani N, Mokhtabad Emraei M, Etesam I. (2021). Investigating the effect of architectural education on spatial cognition in primary school children.
Journal of Psychological Science.
20(97), 113-122.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-931-fa.html
گروه هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران ، mokhtabm@modares.ac.ir
چکیده: (1359 مشاهده)
زمینه: اثربخشی بسیاری از آموزش های غیرمعماری نظیر هنر، ریاضیات و هندسه بر شناخت فضایی کودکان در تحقیقات، نشان داده شده است. اما با توجه به ارتباط توانایی حل مسأله با شناخت فضایی و این که اساسا معماری فرآیند حل مسئله است، آیا آموزش معماری می تواند بر شناخت فضایی در کودکان دبستانی مؤثر باشد؟ هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش معماری بر شناخت فضایی کودکان دبستانی بود. روش: روش این پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون و گروه گواه بود. جامعۀ آماری کودکان دبستانی شهر تهران در سال 1398 بود. 5 مدرسه با روش خوشهای چندمرحله ای از شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تهران (مناطق 1، 8، 16، 6 و 22 از مناطق 22 گانه) و به صورت طبقاتی، از هر مدرسه 12 نفر به تناسب جنسیت و پایه تحصیلی، به صورت تصادفی ساده (مجموعاً 60 نفر) انتخاب شدند. 30 نفر در هر گروه آزمایش و گواه، با رعایت جنسیت و پایه تحصیلی گمارده و به دوگروه 15 نفره تقسیم شدند. پیش از آموزش، از کودکان آزمون گرفته شد. سپس، گروه آزمایش به مدت 12 جلسۀ 3 ساعته آموزش دیدند. سپس، از هردو گروه آزمون گرفته شد. آزمون مورد استفاده تحلیل کواریانس یک طرفه بود. یافته ها: یافته ها نشان داد آموزش معماری بر شناخت فضایی مؤثر است. این تأثیر برای جهت یابی فضایی، (0/034 P value=)، تجسم فضایی، (0/004P value=)، بازسازی تصاویر، (0/037 P value=) و شناخت فضایی (0/001 P value=) معنادار است. نتیجه گیری: نتایج حاکی از اثربخشی آموزش معماری در شناخت فضایی و مؤلفههایش، خصوصا تجسم فضایی در کودکان دبستانی است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1399/6/5 | پذیرش: 1400/1/10 | انتشار: 1399/12/2
بازنشر اطلاعات |
|
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |