پیام خود را بنویسید
دوره 22، شماره 129 - ( پاییز 1402(آذر)، 1402 )                   جلد 22 شماره 129 صفحات 246-235 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saadati A, Suleiman Pourimran M, afrasiabi R. (2023). Designing and validating the psychological components of citizenship literacy in order to provide a desirable model. Journal of Psychological Science. 22(129), 235-246. doi:10.52547/JPS.22.129.235
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2213-fa.html
سعادتی سیدعلی، سلیمان پورعمران محبوبه، افراسیابی رویا. طراحی و اعتباریابی مؤلفه های روانشناختی سواد شهروندی به منظور ارائه الگوی مطلوب مجله علوم روانشناختی 1402; 22 (129) :246-235 10.52547/JPS.22.129.235

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2213-fa.html


استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران. ، m.pouromran@gmail.com
چکیده:   (274 مشاهده)
زمینه: یک گام مهم برای پرداختن به اهداف آموزشی یک جامعه و یکی از عناصر مهم برای توسعه بلندمدت جوامع پرداختن به سواد شهروندی است. ازاین ­رو تمامی مجامع آموزشی تلاش می­ کنند تا در زمینه سواد شهروندی آموزش ‌هایی ارائه کنند. سواد شهروندی ابعادی دارد که پرداختن به ابعاد روانشناختی آن حائز اهمیت است.
هدف: هدف پژوهش حاضر، طراحی و اعتباریابی مؤلفه­ های روانشناختی سواد شهروندی به منظور ارائه الگوی مطلوب بود.
روش: روش پژوهش استفاده از طرح پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) از نوع اکتشافی بود. در بخش کیفی، جامعه ­ی آماری، اعضاء هیأت علمی و خبرگان، متخصصان و صاحبنظران بودند که 18 نفر با روش نمونه ­گیری هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمّی از اعضای هیات علمی حوزه تعلیم و تربیت و جامعه ­شناسی، مدرسین و خبرگان آموزش و پرورش استان خراسان شمالی، به تعداد 347 نفر به شیوه­ی تصادفی طبقه ­ای به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ‌های کیفی با تحلیل مضمون و کدگذاری و داده ‌های کمی با استفاده از روش ‌های آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. در بخش استنباط آماری نیز از روش الگو‌یابی معادلات ساختاری (تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی مرحله اول و دوم) با استفاده از نسخه 23 نرم­افزار SPSS و نرم ‌افزارهای AMOS استفاده شد.
یافته­ ها: یافته ‌های پژوهش منجر به شناسایی و تأیید 4 مقوله اصلی و 20 عامل فرعی طبقه ­بندی نمود. یافته­ ها نشان داد این کدها شامل الزامات روانشناختی شهروندی، اطلاعات روانشناختی، علاقه روانشناختی و مشارکت روانشناختی می ­باشد. همچنین نتایج نشان داد که الگوی استخراج شده، از اعتبار درونی مناسب برخوردار می ‌باشد.
نتیجه‌ گیری: نتایج نشان داد که سواد شهروندی روانشناختی در بافت ­های متفاوتی صورت می ­گیرد و ابعاد گوناگونی دارد، مانند: ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شهروندی علاقه روانشناختی جامعه ­های گوناگون محلی، ملی و جهانی و عضویت داشتن در جامعه سیاسی است.
متن کامل [PDF 1047 kb]   (143 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/6/3 | پذیرش: 1402/8/5 | انتشار: 1402/9/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)