پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 139 - ( پاییز 1403(مهر)، 1403 )                   جلد 23 شماره 139 صفحات 161-145 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

naghavi N, Hajipour Abaee N, Manzari Tavakoli H, Bahreinizadeh A. (2024). Explaining the model of self-directed learning based on help seeking with regard to the mediating role of critical thinking in students. Journal of Psychological Science. 23(139), 145-161. doi:10.52547/JPS.23.139.1689
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2279-fa.html
نقوی نادیا، حاجی پور عبایی نجمه، منظری توکلی حمدالله، بحرینی زاده آناهیتا. تبیین الگوی یادگیری خودگردان مبتنی بر کمک طلبی با توجه به نقش میانجی گر تفکر نقادانه در دانش‌آموزان مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (139) :161-145 10.52547/JPS.23.139.1689

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2279-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران. ، Hajipour_1359@yahoo.com
چکیده:   (629 مشاهده)
زمینه: نقش میانجی تفکر نقادانه در تعامل با کمک ‌طلبی می ‌تواند درک ما را از چگونگی افزایش استقلال و کفایت دانش ‌آموزان در فرآیند یادگیری عمیق ‌تر سازد. با این وجود، به نظر می ‌رسد که بررسی‌ های کمی به این ابعاد پیچیده و تأثیرات متقابل انجام شده ‌اند، این شکاف تحقیقاتی، ضرورت و ارزش مطالعه ‌ی پیش‌ رو را در جهت ارتقا سیستم‌ های آموزشی کنونی تقویت می ‌نماید.
هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین الگوی یادگیری خودگردان مبتنی بر کمک طلبی با توجه به نقش میانجی تفکر نقادانه در دانش‌ آموزان دوره دوم ابتدایی استان کرمان انجام شد.
روش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی و معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش ‌آموزان دوره دوم ابتدایی استان کرمان، در سال تحصیلی 1401-1402 به تعداد 170066 نفر بود. از این میان 310 نفر بر اساس روش نمونه ‌گیری خوشه ‌ای تصادفی چند مرحله ‌ای، از 4 شهرستان (راور، بافت، بم، رفسنجان) به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع ‌آوری داده ‌ها از پرسشنامه ‌های، رفتار کمک ­طلبی (قدم‌ پور و سرمد، 1382)، پرسشنامه تفکر انتقادی (ریکتس، 2003) استفاده شد. پس از تکمیل پرسشنامه ‌ها و نمره ‌گذاری با نرم افزار آماری SPSS نسخه 23 و تجزیه و تحلیل داده ‌ها با استفاده از روش مدل ‌یابی معادلات ساختاری در نرم‌ افزار AMOS-23 انجام شد.
یافته ‌ها: نتایج نشان داد که بین تفکر نقادانه و یادگیری خودگردان رابطه معناداری وجود دارد (01/0 >P). همچنین نتایج نشان داد مسیرهای مستقیم این پژوهش معنادار شدند و مسیرهای غیرمستقیم یادگیری خودگردان مبتنی بر کمک­طلبی از طریق نقش میانجی تفکر نقادانه دانش‌آموزان معنادار بود. بر اساس یافته‌ها، مدل نهایی از برازش مطلوبی برخوردار بود (01/0 >P).
نتیجه‌ گیری: یافته ‌های این پژوهش می‌ توانند به طور ملموسی بر طراحی و اجرای برنامه ‌های درسی و مداخلات آموزشی تأثیر بگذارند، به ویژه در ترویج استقلال فکری و یادگیری مؤثر در دانش‌آموزان. با شناخت بهتر نقش تفکر نقادانه به عنوان یک عامل میانجی در فرآیند یادگیری خودگردان، معلمان و طراحان برنامه‌ های درسی می‌ توانند رویکردها و تکنیک‌ های مرتبط را در کلاس ‌های درس به کار بگیرند تا دانش ‌آموزان را در مسیرکمک ‌طلبی مؤثر و استفاده از تفکر انتقادی برای ارزیابی و حل مسائل هدایت کنند.
متن کامل [PDF 1145 kb]   (376 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/9/23 | پذیرش: 1402/11/25 | انتشار: 1403/4/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)