گروه روانشناسی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران. ، Manavipor53@yahoo.com
چکیده: (21 مشاهده)
زمینه: اخلاق تربیتی معلمان یکی از عوامل کلیدی در شکلدهی به شخصیت و رفتار دانشآموزان است. نظریات اخلاق تربیتی بارو، با تأکید بر اصولی همچون توجه به تفاوتهای فردی، خودآگاهی اخلاقی و تقویت حس مسئولیتپذیری، بهعنوان یک چارچوب نظری ارزشمند برای بهبود عملکرد تربیتی معلمان شناخته میشود. با این حال، تاکنون پژوهش جامعی که به طراحی الگویی بومی و کاربردی بر اساس این دیدگاه در نظام آموزشی ایران بپردازد، انجام نشده است.
هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی اخلاق تربیتی معلمان مبتنی بر دیدگاه فیلسوف تعلیموتربیت روبین بارو بود.
روش: روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع پدیدارشناسی توصیفی بود. جامعه آماری شامل تمامی معلمان مشغول به کار شهر گرمسار در سال تحصیلی 1402-1401 بود و از میان آنها به شیوه هدفمند و باتوجه به ملاکهای ورود 20 نفر انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفتند. گردآوری دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته انجام شد و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار Maxqda2022 مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: یافتهها نشان میدهند که اصول پنجگانه بارو (سعادت، حقیقت، انصاف، آزادی، احترام) از منظر مشارکتکنندگان همسو با اهداف غایی در در نظام آموزشی ایران هستند و الگوی شناسایی شده مبتنی بر دیدگاه بارو در جامعه ایرانی میتواند مورد استفاده قرار گیرد.
نتیجهگیری: میتوان گفت که مدل اخلاق تربیتی مبتنی بر دیدگاه روبین بارو میتواند به عنوان یک چارچوب معتبر برای تعلیم و تربیت در مدارس ایران مورد استفاده قرار گیرد. بومیسازی این مدل و توجه به ویژگیهای فرهنگی و اجتماعی خاص ایران میتواند به کارایی و اثربخشی بیشتر آن در محیطهای آموزشی کمک کند. این الگو به معلمان کمک میکند تا به عنوان الگوهای اخلاقی برای دانشآموزان عمل کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/7/14 | پذیرش: 1403/9/16 | انتشار: 1404/12/1
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |