پیام خود را بنویسید
زمستان 1404(اسفند)،                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


گروه روانشناسی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران. ، Manavipor53@yahoo.com
چکیده:   (21 مشاهده)
زمینه: اخلاق تربیتی معلمان یکی از عوامل کلیدی در شکل‌دهی به شخصیت و رفتار دانش‌آموزان است. نظریات اخلاق تربیتی بارو، با تأکید بر اصولی همچون توجه به تفاوت‌های فردی، خودآگاهی اخلاقی و تقویت حس مسئولیت‌پذیری، به‌عنوان یک چارچوب نظری ارزشمند برای بهبود عملکرد تربیتی معلمان شناخته می‌شود. با این حال، تاکنون پژوهش جامعی که به طراحی الگویی بومی و کاربردی بر اساس این دیدگاه در نظام آموزشی ایران بپردازد، انجام نشده است.
هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی اخلاق تربیتی معلمان مبتنی بر دیدگاه فیلسوف تعلیم­وتربیت روبین بارو بود.
روش: روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع پدیدارشناسی توصیفی بود. جامعه آماری شامل تمامی معلمان مشغول به کار شهر گرمسار در سال تحصیلی 1402-1401 بود و از میان آن‌ها به شیوه هدفمند و باتوجه به ملاک‌های ورود 20 نفر انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفتند. گردآوری داده‌ها از طریق مصاحبه نیمه‌ساختاریافته انجام شد و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم­افزار Maxqda2022 مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته­ها: یافته‌ها نشان می‌دهند که اصول پنج‌گانه بارو (سعادت، حقیقت، انصاف، آزادی، احترام) از منظر مشارکت­کنندگان همسو با اهداف غایی در در نظام آموزشی ایران هستند و الگوی شناسایی شده مبتنی بر دیدگاه بارو در جامعه ایرانی می­تواند مورد استفاده قرار گیرد.
نتیجه‌گیری: می‌توان گفت که مدل اخلاق تربیتی مبتنی بر دیدگاه روبین بارو می‌تواند به عنوان یک چارچوب معتبر برای تعلیم و تربیت در مدارس ایران مورد استفاده قرار گیرد. بومی‌سازی این مدل و توجه به ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی خاص ایران می‌تواند به کارایی و اثربخشی بیشتر آن در محیط‌های آموزشی کمک کند. این الگو به معلمان کمک می‌کند تا به عنوان الگوهای اخلاقی برای دانش‌آموزان عمل کنند.

 
متن کامل [PDF 1231 kb]   (14 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/7/14 | پذیرش: 1403/9/16 | انتشار: 1404/12/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)