پیام خود را بنویسید
پاییز 1404(آذر)،                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


استاد گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان. سمنان. ایران. ، stalepasand@semnan.ac.ir
چکیده:   (54 مشاهده)
زمینه: انگیزه خودمختار دانش‌آموزان یکی از عوامل کلیدی در ارتقای یادگیری عمیق، عملکرد تحصیلی و پایداری تلاش آنان محسوب می‌شود. با توجه به نظریه خودتعیین­گری حمایت والدین از نیازهای روان‌شناختی پایه دانش‌آموزان، زمینه‌ساز افزایش انگیزه درونی و خودمختار آنان است با این حال، نقش دقیق انواع انگیزه والدین و ابعاد مختلف مشارکت آنان در پیش‌بینی انگیزه خودمختار دانش‌آموزان نیازمند بررسی‌های دقیق‌تر و کاربردی‌تر است.
هدف: این پژوهش با هدف بررسی نقش انگیزه والدین و انواع مشارکت آنان در پیش‌بینی انگیزه خودمختار دانش‌آموزان بر اساس نظریه خودتعیین‌گری انجام شد.
روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دختر و پسر پایه پنجم و ششم در سال تحصیلی 1404-1403 بودند که در مدارس ابتدایی شهر سمنان مشغول به تحصیل بودند با استفاده از روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای تصادفی تعداد 415 دانش‌آموز انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های انگیزه والد برای مشارکت (گرولنیک، 2015)، حمایت از خودمختاری در مقابل مشارکت کنترل‌کننده (لرنر و همکاران، 2022)، انگیزه خودمختار (ریان و کانل، 1989) پاسخ دادند. داده‌ها با رگرسیون سلسله مراتبی و به وسیله‌ی نرم افزار 26SPSS تحلیل شد.
یافته­ ها: یافته­ها نشان داد مشارکت در فعالیت‌های شناختی بیشترین تأثیر مثبت را بر انگیزه خودمختار دانش‌آموزان داشت (001/0 >p،
204/0
β=) و 3/10 درصد واریانس آن را تبیین می‌کرد. پایه کلاسی نقش منفی و معنادار در انگیزه خود مختار داشت (14/0- =β). جنسیت و انگیزه کنترل‌شده والدین نقش غیرمعنادار داشتند. گرچه انگیزه خودمختار والدین در مدل‌های اولیه نقش مثبت و معناداری در پیش­بینی انگیزه خودمختار دانش‌آموزان داشت، اما در مدل نهایی این نقش ‌کاهش یافت (080/0 =p).

نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های به دست آمده، افزایش مشارکت شناختی والدین نقش مهمی در تقویت انگیزه خودمختار تحصیلی دانش‌آموزان به ویژه در پایه‌های تحصیلی پایین دارد و می‌تواند به بهبود کیفیت یادگیری و تداوم تلاش تحصیلی کمک کند. انگیزه والدین اثر محدودی داشت.
 
متن کامل [PDF 1187 kb]   (20 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/3/1 | پذیرش: 1404/5/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)