استاد گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان. سمنان. ایران. ، stalepasand@semnan.ac.ir
چکیده: (54 مشاهده)
زمینه: انگیزه خودمختار دانشآموزان یکی از عوامل کلیدی در ارتقای یادگیری عمیق، عملکرد تحصیلی و پایداری تلاش آنان محسوب میشود. با توجه به نظریه خودتعیینگری حمایت والدین از نیازهای روانشناختی پایه دانشآموزان، زمینهساز افزایش انگیزه درونی و خودمختار آنان است با این حال، نقش دقیق انواع انگیزه والدین و ابعاد مختلف مشارکت آنان در پیشبینی انگیزه خودمختار دانشآموزان نیازمند بررسیهای دقیقتر و کاربردیتر است.
هدف: این پژوهش با هدف بررسی نقش انگیزه والدین و انواع مشارکت آنان در پیشبینی انگیزه خودمختار دانشآموزان بر اساس نظریه خودتعیینگری انجام شد.
روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر و پسر پایه پنجم و ششم در سال تحصیلی 1404-1403 بودند که در مدارس ابتدایی شهر سمنان مشغول به تحصیل بودند با استفاده از روش نمونهگیری چند مرحلهای تصادفی تعداد 415 دانشآموز انتخاب شدند و به پرسشنامههای انگیزه والد برای مشارکت (گرولنیک، 2015)، حمایت از خودمختاری در مقابل مشارکت کنترلکننده (لرنر و همکاران، 2022)، انگیزه خودمختار (ریان و کانل، 1989) پاسخ دادند. دادهها با رگرسیون سلسله مراتبی و به وسیلهی نرم افزار 26SPSS تحلیل شد.
یافته ها: یافتهها نشان داد مشارکت در فعالیتهای شناختی بیشترین تأثیر مثبت را بر انگیزه خودمختار دانشآموزان داشت (001/0 >p،
204/0 β=) و 3/10 درصد واریانس آن را تبیین میکرد. پایه کلاسی نقش منفی و معنادار در انگیزه خود مختار داشت (14/0- =β). جنسیت و انگیزه کنترلشده والدین نقش غیرمعنادار داشتند. گرچه انگیزه خودمختار والدین در مدلهای اولیه نقش مثبت و معناداری در پیشبینی انگیزه خودمختار دانشآموزان داشت، اما در مدل نهایی این نقش کاهش یافت (080/0 =p).
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای به دست آمده، افزایش مشارکت شناختی والدین نقش مهمی در تقویت انگیزه خودمختار تحصیلی دانشآموزان به ویژه در پایههای تحصیلی پایین دارد و میتواند به بهبود کیفیت یادگیری و تداوم تلاش تحصیلی کمک کند. انگیزه والدین اثر محدودی داشت.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1404/3/1 | پذیرش: 1404/5/3
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |