پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 142 - ( زمستان 1403(دی)، 1403 )                   جلد 23 شماره 142 صفحات 2444-2427 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mahdiyar A, moafi madani S K, kazempour E. (2024). Validation of organizational ecology management model in education. Journal of Psychological Science. 23(142), 2427-2444. doi:10.52547/JPS.23.142.2427
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2264-fa.html
مهدی یار علی، معافی مدنی سیده خدیجه، کاظم پور اسماعیل. اعتباریابی الگوی مدیریت اکولوژی سازمانی در آموزش و پرورش مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (142) :2444-2427 10.52547/JPS.23.142.2427

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2264-fa.html


استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران. ، Moafimadani1983@gmail.com
چکیده:   (71 مشاهده)
زمینه: امروزه تغییرات محیطی و واکنش سازمان ­ها به این تغییر، از مشکلات اصلی درک رفتار سازمان ­ها است که روش مدیریتی جدیدی را می ­طلبد. لذا سازمان آموزش و پرورش نیز به منظور حفظ تعادل نیازهای درونی و نیز تطبیق با شرایط محیطی، به مدیریتی نیاز دارد که در آن شرایط علّی، زمینه ­ای، مداخله­گر، پیامدها و راهبردهای مدیریت اکولوژی سازمانی به طور دقیق بررسی شود تا بتواند به بهتر شدن رفتار سازمانی و تعاملات بین اعضای سازمان و محیط طبیعی کمک کند.
هدف: پژوهش حاضر با هدف اعتباریابی الگوی مدیریت اکولوژی سازمانی در آموزش و پرورش تهران انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر، همبستگی با روش تحلیل عامل تأییدی و مدل ­سازی معادلات ساختاری بود. جامعه پژوهش شامل تمامی مدیران آموزش و پرورش تهران در سال 1402 بود که 400 نفر از آن­ ها به روش در دسترس انتخاب شدند. بخش اندازه ­گیری مدل پارادایمی بر اساس تحلیل عامل تأییدی با نرم ­افزار AMOS و بخش ساختاری مدل با استفاده از معادلات ساختاری مبتنی بر حداقل مجذورات جزئی با نرم ­افزار PLS-3 انجام شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار است. همچنین در مدل پارادایمی مدیریت اکولوژی سازمانی، شرایط علّی بر پدیده­محوری (001/0 P<، 817/0 β=)، پدیده ­محوری بر راهبردها (001/0 P<، 497/0 β=)، راهبردها بر پیامدها (001/0 P<، 361/0 β=)، شرایط مداخله­ گر بر پیامدها (001/0 P<، 284/0 β=) و عوامل زمینه­ای بر پیامدها (001/0 P<، 337/0 β=) اثرگذار هستند.
نتیجه ‌گیری: مدیریت اکولوژی سازمانی راهکاری اساسی جهت توسعه تعاملات موفق و انعطاف ­پذیر کارکنان سازمان آموزش و پرورش با یکدیگر و با محیط است و مدیران باید با شناخت مؤلفه ­های مؤثر بر مدیریت اکولوژی سازمانی، در برنامه­ریزی­های خود به آن ­ها توجه نمایند.
متن کامل [PDF 1221 kb]   (30 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/9/12 | پذیرش: 1402/11/15 | انتشار: 1403/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)